هامونیسم
یکی از موارد مهمی که در دنیای تجاری امروز که ملاکها و معیارها علمی و همراه با تحقیق و تفحص انتخاب می شوند، انتخاب "برند" یا "مارک" و به عبارتی دیگر "نام تجاری" که روی اجناس و یا مکانهای بازرگانی گذاشته می شود، هست. در این مورد جهانیان و تجار فهمیده سعی می کنند نامی را انتخاب نمایند که باعث جذب مشتری و تا حد امکان حساسیت هیچ قوم و صاحب مذهبی را بر نینگیزد.
اما در جوامع عقب افتاده و آنانی که درجه اول اهمیت را مسائل پیش پاافتاده قومی و مذهبی می دهند، به این امر اصلا توجهی ندارند فقط میخواهند به گونه ای وابستگی خودشونو به گروه خود نشان بدهند اگرچه در این راه متضرر شده و جمع کثیری از مشتریان خود را از دست بدهند.
حالا حکایت استان ما و نامگذاری اماکن اخیرا به همین شکل شده، عزیزان سیستانی(البته گروه متعصبشان) سعی می کنند هرچه را که افتتاح می کنند کلمه "هامون" را برآن بگذارند صرف نظر از اینکه کسب و کار و فعالیتی که در آن انجام می شود به این کلمه تعلقی داشته باشد یا خیر! مثل "هامون سازه" هامون سیر" هامون ثمر" هامون فدک" و ...
در این بین به این نمی اندیشند که متعصبین قوم دیگر که در اینجا ساکن هستند با دیدن این نام شاید احساس کنند که اگر به چنین محلی مراجعه نکنند بهتر است و این منجر خواهد شد به زیان آن محل کسب و کاسب.
البته عزیزان دولتی هم در این مسابقه پیش قدم شدند با تسمیه شبکه استانی به "هامون".
امیدوارم روزی برسد که مردم ما فراتر از این تنگ نظریها و حساسیتها بنگرند.